24

ΠΡΟΖΥΜΕΝΙΟ ΨΩΜΙ ΟΛΙΚΗΣ ΜΕ ΚΑΚΑΟ // PANE INTEGRALE AL CACAO


ΠΡΟΖΥΜΕΝΙΟ ΨΩΜΙ ΟΛΙΚΗΣ ΜΕ ΚΑΚΑΟ

Αν και τον χειμωνα, και ιδιαιτερα τις ημερες με χαμηλες θερμοκρασιες, οι ζυμες με το φυσικο προζυμι αναπτυσσονται και δουλευονται δυσκολοτερα, καθε τοσο ολο και κατι θα φτιαξω. Ψωμι ειχα καιρο να κανω, και μαλιστα ψωμι ολικης, αφου δεν εκτιμαται και τοσο απο τους αντρες μου, που προτιμανε το ασπρο. Εδω και καιρο ειχα δει στο blog της φιλης Ornella, ενα ωραιο φουσκωτο ψωμακι ολικης (εδω) που περιειχε μια εκπληξη στη ζυμη : λιγο κακαο που του εδινε ιδιαιτερο χρωμα αλλα και αρωμα! Βεβαια εγω το ψωμακι μου το εκανα με τον δικο μου τροπο, αλλα καποια μερα θελω να δοκιμασω και το ψωμακι της Ornella!

Αυτο το ψωμι δεν ειναι γλυκο, αλλα εχει μια ιδιαιτερη γευση. Ταιριαζει αψογα με μαρμελαδα, με τσατνεϋ, με αϊβαρ, αλλα και με διαφορα τυρια αλλα και με αλλαντικα.

Δοση : 1 καρβελακι 600gr περιπου
Βαθμος δυσκολιας : ευκολο
Υλικα : 250 gr ενυδατωμενο φυσικο προζυμι,
                  300 gr αλευρι ολικης,
                  100 gr αλευρι δυνατο,
                  1 κ.σ. κοφτη κακαο αγλυκο,
                  1/2 κ.γ. μελι,
                  2 κ.σ. ελαιολαδο παρθενο εξτρα,
                  1 κ.γ. αλατι.
Προετοιμασια : 
Αναμειξτε το μελι με το ενυδατωμενο φυσικο προζυμι. Αναμειξτε τα αλευρια με το κακαο επανω στην επιφανεια εργασιας και καντε στη μεση μια λακκουβιτσα. Ριξτε μεσα το προζυμι και το ελαιολαδο και αναμειξτε ολα τα υλικα. Προσθεστε το αλατι και δουλεψτε την ζυμη δυναμικα για ενα δεκαλεπτο. Σκεπαστε την, βαλτε την σε χλιαρο μερος και αφηστε την να διπλασιαστει σε ογκο (4-5 ωρες). 
Δουλεψτε ελαφρα την ζυμη, ανοιξτε την με τα χερια σε ενα χοντρο φυλλο, οχι πολυ μεγαλο, τυλιξτε το σε ρολο, φερτε τις δυο ακρες κατω απο την ζυμη και σχηματιστε μια μπαλλα. Βαλτε την μπαλλα της ζυμης επανω σε ενα ταψι ελαφρα αλευρωμενο, σκεπαστε με ενα πανι και αφηστε την παλι σε χλιαρο μερος, μεχρι να διπλασιαστει σε ογκο (2 ωρες περιπου). 
Προθερμανετε τον φουρνο στους 220°C. Βαλτε μεσα το ψωμι και κατεβαστε αμεσως την θερμοκρασια στους 200°C. Μετα απο 15 λεπτα, κατεβαστε την θερμοκρασια στους 190°C και αφηστε το να ψηθει για ακομη 15-20 λεπτα. 
Βγαλτε το ψωμι απο τον φουρνο και αφηστε το να κρυωσει επανω σε μια σχαρα. 

* Δεν προλαβα να βγαλω καλυτερες φωτογραφιες, γιατι το ξεφουρνισα την ... ωρα της πεινας και εξαφανιστηκε σχεδον αμεσως, οπως ηταν ζεστο ζεστο!


PANE INTEGRALE AL CACAO

Durante l'inverno, e specialmente quando la temperatura fuori scende troppo, diventa più difficile lavorare gli impasti al lievito madre. Però, siccome è necessario rinnovarlo per dargli nuova vita e conservarlo a lungo, ogni tanto ne avanza una quantità e devo preparare qualcosa. Raramente però preparao del pane, anche perchè non è facile averlo già pronto la mattina, siccome i miei orari me lo impediscono. Ancora più raramente preparo il pane integrale, perchè gli uomini preferiscono quello bianco. Qualche settimana fa, avevo visto questo bel panetto nel blog della mia amica Ornella. Bello, paffutello, alveolato a prefezione, con un squisito disegno alla superficie : perfetto! Quello che mi ha colpito di più, è stata l'aggiunta di cacao all'impasto. Non ho seguito però la ricetta di Ornella, che appena trovo la farina d'orzo la farò senz'altro, ma ho fatto di testa mia, aggiungendo però un po' di cacao. Il risultato è stato un pane particolare, di bel colore bruno, e di sapore e odore particolare. Si abbina alle confetture varie, al chutney , alla salsina piccante di peperoni rossi chiamata aivar come anche ai formaggi o salumi. 

Dosi : una pagnotta di 600gr
Difficoltà : facile
Ingredienti : 250 gr di preimpasto di lievito madre,
                               300 gr di farina integrale.
                               100 gr di farina di forza,
                               1 cucchiaino di cacao amaro,
                               1/2 cucchiaino di miele,
                               2 cucchiai di olio di oliva,
                               1 cucchiaino di sale.
Preparazione : 
Mescolate il miele al preimasto di lievito madre. Mescolate le farine al cacao e fromate la fontanella sulla spianatoia. Nella fossetta, versate il preimpasto di lievito madre e l'olio e mescolate. Aggiungete il sale per ultimo ed impastate. Lavorate l'impasto energicamente per una decina di minuti. Copritelo con un panno e lasciatelo in luogo tiepido (io : vicino al cammino!) fino al raddopio (4-5ore). 
Lavorate un po' l'impasto e con le mani tiratelo in una sfoglia spessa e non troppo grande. Arrotolate la sfoglia, portate i due bordi sotto all'impasto e formate una palla. Ponetela su una teglia, leggermente infarinata, copritela con un panno e lasciatela lievitare in luogo tiepido, fino al raddoppio (2-3 ore). 
Preriscaldate il forno a 220°C. Infornate e abbassate la temperatura a 200°C. Un quarto d'ora dopo, abbassate ulterioremente la temperatura a 190°C e lasicate cuocere per 15-20 minuti ancora. 
Sfornate e lasciatelo raffreddare su una gratella.

24 σχόλια:

  1. Μαρίνα μου καλημέρα!!
    Τι ωραιότερο από το να μη προλαβαίνεις να συνειδητοποιήσεις,να χαρείς το δημιούργημά σου και αυτό να εξαφανίζεταο πάραυτα!!!Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση!!!
    Και πως είναι δυνατόν να περιμένει υπομονετικά φωτογράφηση το υπέροχο ψωμάκι και να μην υπάρχουν κάποιοι που αδημονούν να το γευτούν!!!
    Τι πρωτότυπο και μοναδικό καρβελάκι είναι τούτο!!!
    Στάθηκα στα ελαφρά σκασίματα της επιφάνεια-πάντα επικεντρώνομαι εκεί ,γιατί στο σημείο αυτό η κόρα του ψωμιού είναι κρατσανιστή-,και στο θαυμάσιο χρώμα.Αλλά και στην περίεργη προσθήκη του κακάου!!!!Φαντάζομαι την εξαιρετική του γεύση!!Συγχαρητήρια Μαρίνα μου!!Σου στέλνω πολλά,πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σιγουρα Φωτεινη μου δεν υπαρχει μεγαλυτερη ικανοποιηση απο το να βλεπω οτι αυτα που φτιαχνω τους αρεσουν! Αλλα τους κυνηγαω να μην μου τα φανε πριν τα φωτογραφησω! Πολλες φορες κανω και ζαβολιες, κρυβω ενα κομματι ή τους παρουσιαζω αργοτερα κατι που εφτιαξα, ωστε να προλαβω να το φωτογραφησω... Οσο για το ψωμακι, ε, γυρισε ο ψαρας απο το ψαρεμα και μολις μπηκε στο σπιτι, ετυχε να βγαλω το ψωμι απο τον φουρνο... εσπαγε μυτη το ατιμο, μπορουσα να του πω μην φας? Το ... ξεπαστρεψαμε παρεα με σαλαμι και τυρακι ...
      Εκανε οντως ωραια τραγανη κρουστα, αυτη ειναι και μια απο τις ιδιοτητες που εχει το προζυμι εξ'αλλου...
      Πολλα φιλια κι απο μενα!

      Διαγραφή
  2. Κακάο στο ψωμί; Ακούγεται ιδιαίτερο και σίγουρα πολύ πρωτότυπο! Το αποτέλεσμα -αν κρίνω από τις φωτογραφίες αλλά και από το γεγονός ότι με το ζόρι πρόλαβες να το φωταγραφίσεις- είναι προφανώς πετυχημένο! Θα ήθελα πολύ να το δοκιμάσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτο το ασυνηθιστο ψωμακι μου εδωσε ιδεα και για ενα γλυκο ψωμακι που εφτιαξα κατοπιν το οποιο ηταν πραγματικα απαιχτο! Συνταγη στα προσεχως!

      Διαγραφή
  3. Φουσκωτό, αφράτο και λαχταριστό, με απλά λόγια τέλειο!!
    Φιλιά Μαρίνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστω Ελενα μου!
      Πραγματικα ζεματουσε οταν το εκοψα και το φωτογραφησα και η φωτογραφια δεν ηταν οτι καλυτερο...
      Φιλακια!

      Διαγραφή
  4. Όλο εκπλήξεις και ιδιαίτερες γεύσεις είσαι βρε Μαρινάκι!
    Πολύ το λαχτάρησα το ψωμάκι σου! Για πρωινό ειδικά, ζεστό-ζεστό θα είναι άψογο!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εδώ και 6 χρόνια περίπου μέσα στο σπίτι μου δεν μπαίνει ψωμί από φούρνο του εμπορίου...
    Τους λόγους προφανώς τους ξέρεις.
    Όταν είδα το ψωμί σου χάρηκα πολύ που κι εσύ ασχολείσε και φροντίζεις να προσφέρεις στην οικογένεια σου το καλύτερο!
    Η αλήθεια είναι πως κακάο δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ σε ψωμί, μόνο χαρουπάλευρο που είναι νομιζω κάτι αντίστοιχο.
    Τώρα που το είδα όμως θα το δοκιμάσω και θα το συγκρίνω με το χαρουπάλευρο.
    Μπράβο σου που προσπαθείς πάντα για το καλύτερο, είμαι σίγουρη πως θα εκτιμηθεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακαρι να προλαβαινα Σοφια μου να ζυμωνω το ψωμι μας... Δεν εμπιστευομαι καθολου το ετοιμο ψωμι αν και κανω επιλογη απο το που θα ψωνισω και παντα προτιμαω τον φουρνο, τουλαχιστον θα ειναι φρεσκο και δεν θα προερχεται απο κατεψυγμενες ζυμες...
      Ενα μεγαλο θεμα ειναι το αλευρι, και ακομη δεν μπορεσα να βρω καποια πηγη που θα εμπιστευομαι αλλα και που θα το βρω σε λογικη τιμη γιατι δεν μπορω να το αγοραζω 4,00 Ε το κιλο!
      Σοφια μου, νομιζω οτι ολη αυτη η ιστορια με το blog, πραγματικα ξεκινησε γιατι θελω να εχω γνωσεις γι'αυτο που κανω αλλα και να προσφερω ποιοτητα, γιατι παντα η ποιοτητα εχει την πρωτευουσα σημασια, τουλαχιστον για μενα...

      Διαγραφή
  6. Και προζύμι και αλεύρι ολικής, τέλειο! Αφράτο και πολύ ιδιαίτερο, μπράβο.
    Θα μου άρεσε πάρα πολύ για πρωινό, θα ταίριαζε με ματμελάδα.
    Και σ' εμάς αρέσει το σκούρο ψωμί αλλά βάζω αλεύρι από χαρούπι σε μικρή ποσότητα.
    ίνεται νόστιμο, αρκεί να σου αρέσει το άρωμα από το χαρούπι. Έχω ανεβάσει τη συνταγή.
    Καλό σου βράδυ, Μαρίνα μου.
    Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα παω να την δω Ελενη μου!
      Πρεπει να το δοκιμασω το χαρουπαλευρο, καπου το ειχα ξανασυναντησει, πρεπει αν θυμηθω να το ψαξω...
      Καλο βραδυ Ελενη μου!
      Πολλα φιλια!

      Διαγραφή
  7. ho fatto il pane integrale, ho fatto il pane al cacao...ma mai ho abbinato le due cose! mi sa che devo provvedere :D ottimo, mi piace! ciao cara!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. L'idea del cacao era di Ornella, ma lei ha preparato un pane più elaborato.
      Sono contenta che ti è piaciuto!

      Διαγραφή
  8. Άκρως εντυπωσιακό Μαρίνα μου.
    Η γεύση από το προζύμι ειδικά στα ψωμιά που περιέχουν αλεύρι ολικής για μένα, τουλάχιστον είναι η "ιδανική" γεύση που πρέπει να έχει το ψωμί.
    Τώρα με το κακάο σίγουρα, έδωσες έναν άλλο γευστικό τόνο που μένει να βρούμε χρόνο για να δοκιμάσουμε.
    Αν και το ζύμωμα, τον κάνω πια στον αρτοπαρασκευαστή...μιας και τα χεράκια μου δεν αντέχουν!
    Καλό μεσημέρι εύχομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ Πηνελοπη μου κι εμενα τα χερακια μου ειναι κουρασμενα, να'να καλα η Kenwood, αλλιως αρχιζουν και πονανε καρποι και αγκωνες...
      Φιλια!

      Διαγραφή
  9. Μαρίνα μου τι φοβερό ψωμάκι είναι αυτό;Μου αρέσει πολύ το σπιτικό ψωμί και τις περισσότερες φορές ζυμώνω.θα δοκιμάσω και το συγκεκριμένο γιατί είμαι σίγουρη πως -ιδιαίτερα- η κόρη μου θα το λατρέψει!
    Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ ωραία ιδέα η προσθήκη κακάο Μαρίνα μου! Είμαι σοκολάτου και είμαι σίγουρη ότι θα μου αρέσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν εισαι σοκολατου Κατερινα μου, περιμενε το επομενο ψωμακι, θα το λατρεψεις!

      Διαγραφή
  11. Μαρίνα μου... τί υπέροχο είναι το ψωμάκι σου!!! Αφράτο καρβελάκι και πολύ πρωτότυπο!!! Με κακάο δεν έχω δοκιμάσει ποτέ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μηπως εχετε ασχοληθει με ψωμι σικαλης.Μ ενδιαφερει πολυ. Εννοω ομως σκετο σικαλης οχι με αναμειξη με αλλα αλευρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ψωμί σίκαλης ανάμεικτο έχω φτιάξει, αλλά οχι σκέτο, δεν έχω ασχοληθεί.
      Δεν ξέρω αν είσαι μέλος στην ομάδα μας με το φυσικό προζύμι στο Face Book, εκεί τα μέλη ασχολούνται πολύ περισσότερο από εμένα με τα ψωμιά και είναι πρόθυμοι όλοι να μοιραστούν τις εμπειρίες τους! (ενεργό Link για την ομάδα θα βρείς λίγο πιό κάτω)

      Διαγραφή
  13. Το ονομα μου Μιχαλης για το προηγουμενο αιτημα. Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη και οι παρατηρήσεις σας μας ενδιαφέρουν!

Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα παίρνονται υπ'όψιν και θα διαγράφονται. Επίσης δεν θα δημοσιεύονται σχόλια υβριστικά ή με περιεχόμενο διαφημιστικό.

Commenti anonimi non saranno presi in considerazione e saranno cancellati.

All anonymous comments will not be considered and therefore deleted.